CVKontaktEksperterne menerLyd & billederUndervisningEnglish
Tomas Krakowski
guitarist
Eksperterne mener

PER NØRGÅRD komponist
"Det er mig en stor fornøjelse at anbefale guitaristen Tomas Krakowski for dennes stærke og personlige fortolkning af mine værker for guitar: "Lad Kortene Fortælle", især, en suite - bestående af - suiter, med en spilletid på henved tre kvarter: Tomas har på imponerende vis karakteriseret de mange tilstande, der er udtrykt i værket. At hans tekniske færdigheder er på højde med udtryksviljen, gør Tomas Krakowski til en betydelig guitarspiller, meget anbefalingsværdig - synes, med venlig hilsen, komponisten, Per Nørgård"

IB NØRHOLM, komponist
"Jeg har ingennem nogle år haft den glæde at følge den unge guitarist Tomas Krakowskis udvikling. Hvad jeg straks oplevede var en talentfuld musiker - fuld af entusiasme og interesse for at udvide sin horisont og perfektionere sig på sit instrument og allerede nået vidt i så henseende. Sidenhen er det blevet til en række koncerter, hvor Krakowski med en stor stilsans og fantasi har vist et fremragende musikerskab og en eminent karakteriseringsevne, der har gjort hvert af de værker, han fremførte til en unik oplevelse. Og det netop på et instrument, hvis ydeevne ikke ligger i dets fysiske volumen og dynamik, men som fordrer den største grad af detaljerigdom og klangsans." I 2011: "...Han har igennem flere år arbejdet med en række af mine værker, ligesom han i råd og dåd har bidraget til udformingen af visse detaljer i dem. Det har for mig været meget frugtbart og igennem de mange koncertopførelser, der efterhånden har været tale om, har fortolkningen af samtlige værker opnået en så høj grad af fuldkommenhed og indforståelse, at jeg meget gerne ser hans arbejde dokumenteret..."


ANNE-KARIN HØGENHAVEN, fhv. rektor
"Undertegnede, Anne-Karin Høgenhaven, docent, forhenværende rektor ved Det kgl. danske Musikkonservatorium, har gennem en lang årrække fulgt guitaristen Tomas Krakowskis udvikling og karriere. Tomas Krakowski har ved talrige lejligheder skabt opmærksomhed om sit virke både som musiker, pædagog og administrator. Som udøvende kunstner har Tomas Krakowski markeret sig internationalt både som solist og kammermusiker med et alsidigt repertoire. Hans spil er præget af suveræn teknik kombineret med stor kunstnerisk fordybelse. Klangbehandlingen er sober med et tydeligt bel canto ideal. Med sin solide og alsidige baggrund og virke samt med sin sikre iagttagelsesevne, viljestyrke, smidighed og fine menneskelige egenskaber lever Tomas Krakowski til fulde op til de forventninger der er blevet stillet til ham."

PER-OLOF JOHNSON, professor
"Tomas Krakowski har studerat för mig, dels vid Det kgl. danske musikkonservatorium og dels vid Musikhögskolan i Malmö där han avlade sluteksamen 1986. Sedan dess har jag följt hans fortsatta utveckling og kan konstatera att han mognat till en utomordentlig fin musikerpersonlighet. Hans spel präglas av djupa musikaliska insikter och en säker känsla för gestaltning. Hans väl utvecklade instrumentalteknik tjänar endast interpretatoriska syften vilket gör hans nyansrika gitarrspel fängslande och personligt uttrycksfullt."

ANMELDELSER

Det var en fornøjelse at høre moderne musik spillet ordentligt og fortolket indefra. Krakowski er hurtig på strengene, og i det hele taget er han teknisk aldeles velfunderet. Han spiller med overskud. Det er en ekstra styrke, at hans fremførelser er præget af roligt overblik. Fingrene og klangen styres af en musikalsk helhedsidé, og således kommer der harmoni i forløbet. [...] Han tænker i helheder og skaber sammenhænge. [...] Der er også bid i manden og ikke så lidt inderlighed. Og det gør ikke spillet ringere.
Teresa Waskowska - POLITIKEN (Guitarspil med overskud)

"Krakowskis konsert ble som en uendelig fortelling, hvor gitaren fikk vise den m

"Dette var ægte brillant virtuositet i særklasse... Intensitet og rytmisk flugt var kendetegnet på en stor guitarprestation... Vi har her en koncert guitarist vi kan være stolte af; og han bor i lille Danmark..."
Torben Struck - GUITAREN

"Monumentalt guitarværk af Per Nørgård i smuk og engageret opførelse.... Måske havde Rundetårns musikchef, Tomas Krakowski, behov for noget ekstraordinært for selv at gå på podiet, og han må have lagt et hestearbejde i indstuderingen; men engagementets ægthed var hævet over enhver tvivl....
Typisk for Nørgård er ’Tales of a Hand’ blevet til i en langsom vækst, hvor en oprindelig begrænset idé og ambition har kastet nye inspirationer af sig frem mod det monumentale format, selv om der for så vidt intet er til hinder for at opføre hver suite for sig som et selvstændigt værk.
Samtidig er der sket en udvikling i udtrykkets fylde, klarhed og – trods stigende tekniske vanskeligheder – idiomatiske forbundethed med guitaren; og i den afsluttende suite, som også mageligt er den længste, taler musikken med den største selvfølgelighed og farverigdom. Her møder man en ren skønhed, der i satsen ’Sadeyed Lady’ bliver næsten hjerteskærende og i flere satser – som noget nyt – en fin, men umiskendelig humor"
Jan Jacoby - POLITIKEN (Spillekortenes fortællinger)

"Forfinet er et ord, der dækker bedre end de fleste, når man skal karakterisere guitaristen Tomas Krakowskis spil. Med sin tekniske overlegenhed og helt ind gennem marven trængende musikalitet formår han at få sit instrument til at synge med klanglig nuancerigdom, der slet og ret er imponerende."
Jakob Wivel - JYLLANDS POSTEN (Guitarguf)

"Tomas Krakowski guitar-beherskelse rummer således elegance, god smag og teknik, og hans søgen efter helheder virker velbegrundet uanset i hvilket musikalsk lag af et musikstykke han befinder sig, og selv-investeringen i spillet forekommer livsnødvendig. Tomas Krakowski er unægtelig et omvandrende vidnesbyrd om, at kløften mellem dem der kan, og dem, der ikke kan er dybere end det blotte øje vil vide af. Der findes ingen genveje til at blive en god musiker - i verdensklasse."
Per Nedergaard Hansen - HERNING FOLKEBLAD (Guitarspil i verdensklasse)

"Det var en fornøjelse at lytte til Tomas Krakowski - ikke blot fordi han er teknisk velfunderet, men også fordi han har både ro og mod til at kæle for nuancerne. Ærlig hengivenhed og ægte meditation er hans adelsmærke."
Børge Friis - FREDERIKSBORGS AMTS AVIS (Ærligt og ægte hans adelsmærke)

"Han formår at fange folk med sit spil. Guitaren lyder intenst. Klangen er talende. [...]
aksimale bredde av bilder, stemninger og tradisjoner som instrumentet forvalter. [..] Han viste seg også som en perfekt formidler av raffinerte spanske dufter og hjertelig folklorisme hos komponistene Rodrigo og Granados. Men framfor alt var det dejligt å høre Ib Nørholms sonate, som viste at både utøver og instrument er i stand til å overskride grensene for skjønnklang og trå til med sterke utrykksmessige utbrudd."
Nils Henrik Asheim - STAVANGER AFTENBLAD (En uendelig fortelling)

"Der står succes på ryggen af Tomas Krakowski. Den norske guitarist har dét i sig, som gør en stormkarriere [...]: livlig, nytænkende musikalitet, en mere en rap teknik og et king size showtalent. [...] Ofte - som i Bach-sonaten BWV 1003 - gav han intense stunder, behandlede guitaren nænsom som et stykke kinesisk porcelæn med anslag så finde som flueben. Hér viste han sig som en skønånd af de sjældne, stilsikker, elegant og nuanceret.[...] Fremfor alt er Krakowski ingen kedelig musiker!
Peter Juel Henningsen - POLITIKEN (Ikke kedelig)

"Men det var i det hele taget én af de efterhånden sjældne debutkoncerter, hvor der virkelig er en gedigen solist, der præsenterer sig: med både musikalsk og instrumental autoritet, et veltirettelagt program og, i Tomas Krakowskis tilfælde, tillige en imponerende sikker sans for hver slags musiks karakter. De spanske værker af de Falla og Albéniz, som Tomas Krakowski selv havde transskriberet flot fra klaver til guitar, blev spillet med en glød, et bid og en bravour som om de aldrig havde været skrevet for andet end guitar."
Jakob Levinsen - BERLINGSKE TIDENDE (Bid og bravour)

"Til trods for guitarens naturlige begrensning i lydstyrke, ble det likevel et svært så mangefarget klingende portrette. Til å ramme inn tre sentrale gitarverk av Nørholm, brukte Tomas Krakowski verk av Poul Rovsing Olsen, Leo Brouwer og Antonio Bibalo. [...] Gjennom alle disse soloverkene viste gitaristen Tomas Krakowski sitt internasjonale nivå..."
Per Dahl - STAVANGER AFTENBLAD (Klingende portrett)

"Solisten Krakowski er udtryksfuldt koncentreret, både følsom og renfærdig. Han taler frit direkte gennem instrumentet, men former fortinvis med en præcis modulering af klangens fylde og farve. Pulsen er gennemgående beslutsom og rytmisk spændstig til grænsen af de kompromisløse - uden derfor at være rigid. [...] "Med den norske sopran Bodil Arnesen viste han et sind og øre for akkompagnatørens vigtige rolle, der næppe er typisk for guitarister. Kreativiteten blomstrer i sam- og modspil med partneren, i den stadige given og tagen af udtryksimpulser."
Jan Jacoby - POLITIKEN (Lykkelig erstatning)

"Hvad enten han fremførte smektende og populære "Capricho Arabe" av Tarrega, den mere moderne "Study in Blue" av Antonio Bibalo, eller akkompagnerte sangerinnen, var hans spill så teknisk briljant og så elegant, at det var bare å gi seg over. Sjeldent hører man en så til de grader syngende gitar."
Svein Berg - TØNSBERG BLAD (Glitrende sopran - briljant gitarist)

"Her fikk han vist fram sin store virtuositet, og samtidig den følsomme sikkerhet som kjennetegner en mester, vi hadde nær sagt trollmann, på sit instrument. En nytelse!"
Jan Sæterli - GUDBRANDSDØLEN DAGNINGEN

"Jag har sällan varit med om en, ur artistisk synspunkt, så väl genom arbetad og behagfull kammarmusikallsk stund [...] Varje ton år på sin plats och har lämplig klangfärg. Inga felgrepp eller störande brus, bara ren musik og spontanitet."
Ladis Müller - SMÅLANDS POSTEN (Forfinning och elegans i kapellet)

tomas@krakowski.dk